Sidor

20150319

Spinningskurs (hurtigt, jag vet!)

Två tisdagar i rad har jag gått på kurs vid Bragegården. Tillsammans har vi lärt oss karda och spinna och fått ta del av spänninde historier och kunskap. Riktigt roligt och lärorikt, både handarbetsmässigt och historiskt. Det är så otroligt att få ta del av en så här gammal kunskap och handarbetstradition. 



Nu undrar ni kanske varför i hela friden man skulle vilja lära sig spinna garn då man kan gå och köpa ett nystan i affären. Då man handarbetat ett bra tag börjar man så småningom sukta efter något mer. I mitt fall, historia, arv och fördjupad kunskap. Jag tror nog att det finns några där ute som förstår mig. Att spinna är inte någon lätt utmaning men det är precis vad jag behöver just nu.


Nu är jag på aktiv jakt efter en egen rock. Hojta gärna till om ni vet någon som vill bli av med en komplett spinnrock.Nörda lugnt! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar