Sidor

20161012

Frågor och svar


Hej, det här är jag, Veronica Lönnqvist, 22 år, slöjdlärarstuderande och egenföretagare. För ett par veckor sedan bad jag er att på Instagram skicka frågor till mig och nu är det dags för er att få era svar.

1. "Vad är din allra största favorit teknik inom handarbete? Och vilken är din sämsta?"

Jag älskar många tekniker, men jag skulle nog ljuga om jag skulle svara något annat än virkning. Den teknik som jag är sämst på måste nog vara tovning. Jag tror det beror på att jag inte har något intresse för det. 


2. "Hur kommer det sig att du skriver så bra svenska? Har du släkt här eller har du lärt dig i skolan?"

Den här frågan måste vara den mest provocerande för alla finlandssvenskar... Jag är född och uppväxt i Jakobstad, Finland. Finland är ett tvåspråkigt land där finska och svenska (5%, 300 000) lever i en mer eller mindre fungerande symbios. Jag är finlandssvensk och har pratat svenska hela mitt liv, min mamma och pappa pratar svenska, min moffa och min fammo likaså och nu studerar jag även på svenska, i Finland. Kan du tänka dig? 

Om du vill ha en längre och grundligare utläggning ber jag dig googla. Jag kan inte förstå att det är så många svenskar som är ovetande om oss finlandssvenskar. Vad gör ni riktigt på era historielektioner?

Länkar en trevlig artikel.

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/06/01/vad-bra-svenska-du-pratar-video-om-finlandssvenskar-sprids

Nu har ni lärt er något nytt, varsågoda!  




3. "Vad/vem har påverkat dig mest i ditt hantverkande?"

Min mamma har nog påverkat mig mest i mitt handarbetande. Självklart finns det många andra också, men de har ofta kommit in i bilden efter att jag började handarbeta. Mamma har alltid handarbetat och hon har många gånger försett mig med bland annat broderier och annat pyssel då jag var yngre.    

4. "I vilken ålder började du handarbeta av eget intresse och med vad?"

Då jag var 13 år hittade mamma ett mönster i en Allers-tidning på en virkad gris. Hon tyckte att de där kunde jag väll pröva på. Vilket resulterade i att jag började virka grisar till höger och vänster. Det var ingen frågan om vad folk fick till julklapp det året. Mönstret var gjort av Mia Bengtsson och då jag blev trött på grisarna bestämde jag mig för att köpa hennes bok, och det var väll där allt började. Jag blev "hooked". Idag har jag ett eget företag och skapar mina egna filurer. Det trodde jag nog inte för 9 år sedan. 


Om ni har flera frågor är det fritt fram att fråga, och för alla er som undrar kommer jag att sakta men säkert försöka få igång bloggen igen. I försättningen kommer jag att blogga varje fredag kring handarbete. Till att börja med kommer jag att blogga en gång i veckan för att upprätthålla en viss kvalitetsnivå i mina inlägg. 

Hoppas vi ses! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar