Sidor

20170621

Textile Town


Det börjar vara ett tag sedan vi kom hem från Japan men tänkte ändå berätta lite om Textile Town som vi besökte. Textile Town är en gata i Nippori som kantas av över 80 stycken tygaffärer. Rena himmelriket för den som gillar att sy eller bara klämma på tyger.


Området ligger på gångavstånd från Nippori Station (Tokyo) och här kan man hitta allt från traditionella japanska jukata- och kimonotyger till grafiska trikåtyger. Gatan väller över med tyger och tygtillbehör och jag fick verkligen hålla mig i skinnet för att inte gå helt bananas.


Min mamma önskade sig ett mörkblått tyg så jag köpte ett traditionellt jukatatyg åt henne med kaniner på. Senare fick jag reda på att kaninen hör till en traditionell japansk saga av något slag. Jag funderade länge på om jag skulle köpa jukata-tyg åt mig själv också men skippade det den här gången. Däremot hade jag ett par andra projekt som jag köpte tyg till.


Om du tänker besöka Textile Town och vill granska varenda tygaffär råder jag dig att boka in en hel dag samt att förvarna eventuellt resesällskap om dagens planer ifall du inte råkar ha turen att resa med någon som är lika tygtokig som dig själv. Jag hade turen att resa med vänner som accepterade min slöjdgalna sida och som tålmodigt väntade på mig under tiden som jag gick och pillade på alla tyger jag såg. Jag kan kanske inte påstå att tygerna var superbilliga men definitivt en prisklass lägre än i Finland. Vi gick inte in i varje affär så mitt i allt kanske vi missade någon guldgruva, men min favoritaffär var nog ändå slutligen den enorma Tomato-affären. 


Jag kom hem med fyra olika tyger. Förutom jukata-tyget till min mamma köpte jag även ett banantyg i trikå, som ska bli en klänning till mig själv och ett bomullstyg med ananaser, som ska bli två kuddar till terrassen. Det sista tyget ska bli en present så det kan jag tyvärr inte visa er den här gången. Det fanns åtminstone tre stycken Tomato-affärer i Textile Town var av en var 6 våningar högt, om jag inte minns helt fel. Jag drömmer om den affären fortfarande. Har ni erfarenhet av att tygshoppa utomlands?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar