Sidor

20161130

Gör din egna julkalender


Imorgon är det första december och den första luckan ska öppnas. Jag är som vanligt ute i sista minuten med julkalendersinköpet eftersom jag aldrig kan bestämma mig vilken jag ska ha. Därför tänkte jag tipsa er om en julkalendersvariant där du själv får bestämma innehållet åt dig själv eller någon annan. De här är tre stycken klippa-sönder-kalendrar. På baksidan kan man skriva in en aktivitet per rad som t.ex. pepparkaksbak, filmkväll eller nått annat trevligt. De är supersnabba och enkla att göra, men går tyvärr inte att äta. Jag rekommenderar därför att komplettera din klippa-sönder-kalender med en chokladkalender. 


1. JULSOCKAN

  • sax
  • washitejp
  • papper/kartong
  • DYMO-etikettmaskin

Tejpa pappret med 24 tejprader och klipp sedan ut en socka. Gör sedan nummerlappar med en DYMO-maskin eller skriv på tejpen med tusch. Om du vill hänga upp sockan kan du stansa ett hål i toppen på sockan och tvinna en snodd att hänga upp sockan med.



2. PEPPARKAKSHUSET
  • linjal
  • papper/kartong
  • vita tusch
  • sax
Klipp ut ett hus i brunt papper eller kartong. Rita på sträcken med den vita tuschen och dekorera. Klipp sönder dag för dag!



3. GRANEN
  • pennor
  • papper/kartong
  • linjal
  • sax
  • lim
Klipp ut en trekant och en stam i papper eller kartong. Rita på sträcken och dekorera din fabulösa gran.

Tips: Pyssla en yxa och tejpa på den på saxen så kan du hugga ner din kalendergran. Fantastiskt inte sant! Perfekt för alla skogshuggare där ute som inte har tillgång till en riktig skog. (se den översta bilden)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar